apr. 27, 2021

PREVENȚIA ESTE CEL MAI EFICIENT TRATAMENT, IAR PROPRIETARII AU ROLUL CHEIE

Primul consult stomatologic ar trebui să aibă loc la prima vizită în cabinetul veterinar, în primul consult general, când se discută schema de deparazitare și vaccinare, se mai fac recomandări cu privire la alimentație, în funcție de rasă și ar  trebui să se abordeze aspecte care țin de partea stomatologică, respectiv igiena cavității bucale, schimbarea dinților, dezvoltarea craniului și igiena dentară de acasă, făcută de proprietar. Aceasta este părerea exprimată, într-un interviu pentru platforma MedicinaVeterinara.ro, de Lector univ.dr. Raluca Mihaela Zvorășteanu, Președintele Societății Române de Chirurgie Orofacială și Stomatologie Veterinară (RSVD – Romanian Society of Orofacial Surgery and Veterinary Dentistry), Doctor în științe medicale (DVM PhD) și Președinte/Membru al Societății Europene de Stomatologie Veterinară (European Veterinary Dental Society -EVDC).

“Instrucțiunile de folosință”, esențiale pentru sănătatea companionilor

În opinia medicului intervievat, prevenția este cel mai eficient tratament, iar proprietarii au rolul cheie, deoarece doar ei pot să își observe companionul și să îl aducă la medic, dacă starea lui este modificată și tot el trebuie să respecte “instrucțiunile de folosință”, specifice fiecărei specii și rase în parte.

Cele mai frecvente probleme dentare la animalele de companie

Potrivit Dr. Vet. Raluca Mihaela Zvorășteanu, cea mai comună afecțiune stomatologică, atât la câini, cât și la pisici, este gingivita, inflamarea gingiilor, sub acțiunea bacteriilor și este primul stadiu al afecțiunilor parodontale. Începând cu gingivita, se poate ajunge până la ultimul stadiu de boală parodontală, care duce la infecții severe și pierderea dinților.

Ca gravitate, sunt multe afecțiuni stomatologice, extrem de urâte, medicul veterinar punctând afecțiunile stomatologice dramatice, de care se lovește, în activitatea zilnică:

– la câini – boala parodontală de stadiu IV, ireversibilă (ligament parodontal, os alveolar), se distruge țesutul moale și osul care susține dinții, cu afectarea țesuturilor de susținere a dinților în arcadă,

– la pisici – resorbția dinților la feline – o afecțiune foarte des întâlnită, extrem de dureroasă și dificil de diagnosticat; se manifestă prin “distrugerea” treptată a dinților, prin acțiunea odontoblastelor (celule care au capacitatea de a “mânca” dintele); dinții cu resorbție devin sensibili și dureroși din cauza expunerii pulpei.

Măsurile de prevenție pentru o dantură sănătoasă

Chestionată în legătură cu Măsurile de prevenție pentru o dantură sănătoasă, Dr. Zvorășteanu a răspuns: ”Pentru pisicile și câinii de vârste fragede, 2-6 luni, cu ajutorul unor degetare din șervețele umede de uz veterinar, speciale pentru cavitatea bucală, învățăm companionul cu ideea de a umbla în gură. Facem asta pentru a reuși să asigurăm o igienă corespunzătoare, când sunt adulți. În plus, le obișnuim cu deschiderea guriței, ușurând astfel consultațiile medicului veterinar stomatolog și limitând eventualele afecțiuni nedetectate, fără ca medicul să poată deschide cavitatea bucală. Între vârsta de 4 și 6 luni, dinții de lapte sunt înlocuiți cu dinții de adult, dentiția permanentă. În acest interval, dantura de lapte cade, lăsând loc celei de adult. Dacă dinții de lapte nu au căzut și cei de adult au apărut, pot produce afecțiuni stomatologice, cum ar fi malocluzii, adică închiderea incorectă a cavității bucale, care poate produce leziuni în cavitatea bucală și masticație defectuoasă. În acest interval, medicul veterinar ar trebui să monitorizeze schimbarea dințișorilor și să recomande extracția celor de lapte persistenți.”

Periaj dentar zilnic și apă de gură

Iar măsurile de prevenție nu se opresc, după primele 6 luni: ”La vârsta de 6 luni, dentiția de adult ar trebui sa fie completă, în cazul în care nu este, se constată oligodonția (lipsa dinților) , iar medicul veterinar va recomanda efectuarea de radiografii, pentru a vedea dacă dinții sunt sub gingie. După ce pisoiul/câinele are dentiția de adult, începem să ne preocupăm de îngrijirea cavității bucale, prin periaj dentar zilnic sau la maxim 48h (conform studiilor de specialitate un periaj dentar efectuat la mai mult de 48h nu este eficient). De asemenea, în rutina zilnică a unui animal adult ar trebui să existe apa de gură de uz veterinar, care se adaugă în apa de băut. De asemenea, apa de gură poate fi înlocuită cu ceaiuri antiseptice, la recomandarea medicului veterinar.”

Alimentația, extrem de importantă

Alimentația, de asemenea, este extrem de importantă, încă de la vârste fragede, potrivit medicului: Indicația mea personală, argumentată, ar fi să consume hrană uscată, pentru a-și putea folosi dantura. Am întâlnit extrem de multe cazuri, în care patrupedul consuma aproape exclusiv hrană umedă. Aceste animale au ajuns să sufere de diverse afecțiuni ale cavității bucale din cauza mediului favorizant. Din păcate, sunt și animale care, chiar dacă mănâncă mâncare uscată, evită masticația, cu alte cuvinte, cam înghit bobițele nemestecate.”

Sfaturi pentru cei care doresc să se specializeze pe stomatologie veterinară

Studenții la medicină veterinară, din cadrul Facultății de Medicină Veterinară a Universității Spiru Haret, beneficiază, în anul IV, de opționalul de Stomatologie Veterinară, un curs extrem de util, după cum a arătat Dr. Vet. Raluca Mihaela Zvorășteanu: ”Acest curs este una dintre marile mele realizări, fiind în grila facultății  din anul 2019. Și studenții Facultății de Medicină Veterinară din Iași au în grilă opționalul de Stomatologie Veterinară. Aceste cursuri sunt un prim pas în tainele stomatologiei veterinare! Pentru medicii veterinari sau studenții care nu au parcurs acest curs, Asociația RSVD –Romanian Society of Orofacial Surgery and Veterinary Dentistry, le stă la dispoziție cu o serie de cursuri, desfășurate pe module, prin care sunt inițiați în primii pași înspre abordarea corectă, stomatologică, a pacienților. De asemenea, membrii asociației îi susțin, stându-le la dispoziție pentru dezvoltarea lor, în domeniul stomatologiei.”

Potrivit medicului, specializarea se poate face în afara țării, accesând cursurile de perfecționare ale Societăților de Stomatologie Veterinară din Europa sau Statele Unite, iar, dacă sunt pasionați, se pot înscrie la cursurile de Diplomați în Stomatologia Veterinară.

Sursa articolului AICI

You Might Also Like

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.